Informatie voor professionals
Hoe te handelen bij mensenhandel?
Helse Liefde kan gecontacteerd worden door ouders, verzorgers, professionals van onder andere onderwijs-, zorg- en veiligheidsorganisaties om af te stemmen rond situaties en casuïstiek. Het eerste advies biedt vaak al veel ondersteuning voor de hulpvrager.
Na de ontdekking/ onthulling van de problematiek is het eerste aandachtspunt het nemen van maatregelen in verband met de veiligheid van de cliënten.
In de startfase van de hulpverlening zijn er verder twee aandachtspunten:
- Motiveren van cliënten om open te staan voor hulpverlening. De ervaring wijst uit dat het regelmatig voorkomt dat het systeem rondom de cliënt(e) terugschrikt en zich sluit.
- Zorgvuldig inschatten door de hulpverlener welke interventies nodig en mogelijk zijn en welk hulverleningsaanbod passend is.
Een standaard aanbod van drie gesprekken, noem het consultatie, biedt ruimte voor zorgvuldigheid en geeft cliënten en hulpverleners ruimte en tijd om een goede afweging te maken.
Cliënten kunnen stilstaan bij wat het voor hen betekent om hulp te ontvangen en wat ze daarbij nodig hebben en hulpverleners kunnen een genuanceerd hulpverleningsadvies naar voren brengen.
Gezien de complexiteit van de problematiek en de uiteenlopende/ vaak tegenstrijdige belangen binnen een cliëntsysteem kan het van meerwaarde zijn om de drie gesprekken door twee hulpverleners te laten voeren. We kunnen hierin maatwerk leveren.
Hulpverleningsteams verder helpen
Deze complexe problematiek heeft impact op de professional.
Bij teams van hulpverleners (bijvoorbeeld in de residentiële hulpverlening) zie je dat deze problematiek kan zorgen voor tweedeling in het team, voor ongeloof en verwarring, soms gaan we zoeken naar de waarheid. Je loopt risico om de verbinding met elkaar te verliezen terwijl je elkaar hard nodig hebt. We gaan samen op zoek naar het gemeenschappelijke belang: het kind. We proberen iedereen weer op één lijn te krijgen.
Teams kunnen handelingsverlegen zijn. Professionals leren bij ons goed te signaleren en krijgen handvatten om te handelen. Je krijgt een toolkit en de samenwerking wordt versterkt, ook met ketenpartners. Intervisie en supervisie zijn belangrijk. Neem contact op voor de mogelijkheden.
- Wat kan jij doen als professional?